Home Beyond the Borders?

Domov jako prostor identity, domov jako tělo a tělo jako domov. Mezinárodní multižánrový projekt performerky Ewy Zurakowské podle knihy Denní dům, noční dům Olgy Tokarczuk.

Domov jako prostor identity, domov jako tělo, tělo jako domov.

Multižánrová inscenace Home Beyond the Borders? je založena na tématech z románu Denní dům, noční dům nositelky Nobelovy ceny Olgy Tokarczuk. Monodrama plné video projekcí, poetických obrazů a snových textů nás zavede do surrealistického a vizionářského světa inspirovaného vizemi z románu polské spisovatelky. Inscenace také čerpá z místních legend a příběhů z regionů Kladska a Nowa Ruda přítomných v románu. 

Identita, zakořenění, vykořenění a návrat

Home Beyond the Borders? zkoumá téma domova jako prostoru identity, domova jako těla a těla jako domova. Zkoumá také otázky o překračování hranic mezi lidmi a světy, sny a realitou, komunitou a intimitou. Představuje proces zakořenění v pohraničí v polsko-českých horách, kde byla napsána knižní předloha a kde bude inscenace uvedena. Velký důraz je kladen na otázky identity, zakořenění, vykořenění a návratu, zejména proto, že příběhy z knihy i inscenace se odehrávají na „znovuzískaných územích“, v oblasti s polskými, českými a německými kořeny.

„Běžím a narážím na závoj času. Je to Čas, který mě odděluje od přítomnosti, od bytí tady a teď. Zrychluji, abych to přeskočila. Za závojem je tato zapomenutá prvotní existence, ve které jsem skutečně žila, v jednotě, bez očekávání, a tam se mohu pohybovat podle libosti, tam se osvobozuji, tam, za závojem světla se mohu proměnit v rostlinu, jelena nebo houbu, jsem divoká a zároveň jsem v souladu se světem, se zvířaty a stromy, moje ostré zuby a drápy neubližují, jsou součástí života.“

Ewa Zurakowska se za svoji roli v inscenaci objevila v širší nominaci na Ceny Thálie 2022.

Na přání pořadatele je možné uvedení doplnit o koncert Písně našich kořenů.

Polská premiéra: 31. července 2021, Palác Gorzanow
Česká premiéra: 21. listopadu 2022, Venuše ve Švehlovce

Scénář, koncept, hraje: Ewa Żurakowska
Režie: Maciej Gorczyński
Choreografie: Cécile Da Costa
Dramaturgická spolupráce: Hana Müllerová
Scénografie, videoprojekce: Iwona Bandzarewicz
Hudba: Vartui Saribekian, Oleksandr Dudko, Ewa Żurakowska
Producenti:ProFitArt, z. s., Przestrzeń Wyobraźni
Koproducent: Fundacja Pałac Gorzanów

Partneři: Venuše ve Švehlovce, Stowarzyszenie Kudowa, Underground klub Eden Broumov, Tibo Sound, Studio Alta, KD Mlejn

Podpořili: Mezinárodní visegrádský fond,Státní fond kultury ČR, Hlavní město Praha, Ministerstvo kultury ČR

Doprovodný program

Písně našich kořenů

Koláž zhudebněných básní o přírodních živlech, spojení člověka s přírodou, hledání cesty mezi slunci a měsíci, nocí a dnem, životem a smrtí. Autorské texty a písně ze zemí, z nichž pocházejí umělci z inscenace Home Beyond the Borders? – performerka a zpěvačka Ewa Żurakowska, saxofonista Oleksandr Dudko a houslistka Vartui Saribekian. 

Recenze

“Mezinárodní multižánrový projekt autorky a performerky Ewy Zurakowské podle knihy Denní dům, noční dům nositelky Nobelovy ceny Olgy Tokarczuk je příkladem osobitého, skutečně hledačského přístupu k tématu, kompozici i užívaným prostředkům. Ewa Zurakowska nabízí svou vybavenost i více než stoprocentní mnohostranné performerské nasazení v nezvyklé vrstevnaté pohlcující i drásavě osobní zpovědí člověka nejen vůči přírodě.”


(Roman Černík, Divadelní noviny, 11. ledna 2022)

„Zurakowská střídala rychlé taneční pohyby, které pomáhaly gradovat děj s klidnými až nehybným krokem, který zase emoce diváků vyzýval ke stoickému klidu. S pohyby komponovala i zpěv, který u gradace děje připomínal spíše křik. Člověk v takovou chvíli zažívá silné emoční vypětí, které ho nutí prožívat příběh, jako by byl jeho vlastní. (…) Celé představení působilo velmi jednoduše jak jedinou performerkou, tak i počtem rekvizit. Přesto šlo o náročnou kompozici perfektně propracovaného děje, který byl vyprávěn slovem, zpěvem, tancem, interakcí s diváky, projekcí videí, které ho doplňovaly, ale také osvětlením, které se měnilo v závislosti na dějovém vyvrcholení. Nepřekvapuje mě, že se Ewa Zurakowská objevila v Cenách Thálie. Dokonale se jí podařilo ztvárnit to, o co se snažila Tokarczuk a stačily jí k tomu dvě plátna a zvířecí lebka.“


(Vendula Kryštofová, 6. 12. 2022, kulturio.cz)