Ze všech skvělých projektů, přihlášených na náš open call určený umělcům pohybového nebo tanečního divadla, vybrala naše porota těchto pět do druhého kola:
- Barbora Zahrádková: Answer the Question
- Eliška Benešová, Art Babayant, Radka Hanáková: Goldbergovské variace
- Marialena Souli: Give Me a Sec
- Silvia Grachová: Dispute or Dialogue
- Vojtěch Brož: Intermundia
Desetiminutové miniatury vybraných projektů uvidíte na veřejném večeru Esence pohybu ve Venuši ve Švehlovce v pondělí 24. března ve 20:00. Vstupné 100,- bude ke koupi na místě v hotovosti nebo přes mobilní bankovnictví.
Z těchto projektů poté vybereme inscenaci, kterou produkčně zaštítíme v roce 2026. Produkční platforma ProFitArt takto navazuje na večery miniatur Esence tance, na základě kterých v minulých letech vznikla například oceňovaná inscenace BOI Martina Talagy nebo choreografická prvotina Alexandra Volného a Lukáše Lepolda Fillet of Soul.
Goldbergovské variace
Místo, odkud pramení naděje a láska.
Žijeme ve světě plném konfliktů, turbulentních zvratů, nefunkčních vztahů, přetíženého toku informací a agresivních reklam. Masová média a průmysl zábavy jsou nástroji, které odvádějí pozornost od toho, čemu fenomenologie říká „bytí“. Přestáváme žít ze svého vlastního pramene a žijeme jen pro jsoucna. Bachova hudba má potenciál navrátit člověka k podstatě jeho bytí. Není to věž ze slonoviny, není to únik – je to realita naplnění, která není odtržená od života.
Projekt s pracovním názvem Goldbergovské variace vzniká ve spolupráci česko-kanadské klavíristky Radky Hanákové, taneční tvůrkyně a performerky Elišky Benešové a arménsko-kanadského režiséra, autora Arta Babayantse. Snahou této spolupráce je vytvoření autorského hudebně-tanečně-divadelního představení, jehož hlavní inspirací je duchovní a symbolický rozměr díla Johanna Sebastiana Bacha, Goldbergovské variace.
Původní nápad: Radka Hanáková
Choreografie a performance: Eliška Benešová
Hudba: Johann Sebastian Bach, Goldbergovské variace
Hudební intepretace: Radka Hanáková
Režie a dramaturgie: Art Babayants
Give Me a Sec
V této sólové performance se postava dostává do stresového stavu a pozoruje, jaký to má dopad na její tělo. Kromě toho si prostřednictvím kineziologického zkoumání vyzkouší, jak ji lze přivést zpět do stavu klidu a odpočinku. „Dej mi vteřinku“ jako fráze stojí mezi oběma stavy a je katalyzátorem k nalezení zpětného dechu a opětovného naladění se na prostředí.
Koncept, choreografie, zvuk: Marialena Souli
Answer the Question
„Když vedete výslech sami se sebou, říkáte všechno, ale nic, čemu rozumíte.“
Answer the Question Barbory Zahrádkové je kompozicí gest, výrazů, tvarů a nahodilých prvků, které jsou intuitivně provázány se zvukem. Pohybový slovník vychází z motivů moci a síly v kontrastu s křehkostí a melancholií. Choreografie usiluje o autenticitu a pravdivost, přičemž klíčovým aspektem je časovost pohybu s rytmizací slova. Gesta zde nesou význam, který je neustále přetvářen, nedořečen či zcela smazán, a tím vytváří prostor pro otevřenou interpretaci. Tvůrčí proces balancuje mezi jistotou a nejistotou, protože se opírá výhradně o pohyb, nikoli o pevně daný příběh či explicitní sdělení. Sólo přináší osobitou vizuální poetiku a prostřednictvím napětí a emocí podněcuje divákovu představivost a umožňuje mu nalézt vlastní výklad nebo ztotožnění se s gesty či obrazy choreografie.
Použitá hudba: Travis Lake, CoH, ft. Anna Yamada
Choreografie, interpretace, hudební koláž: Barbora Zahrádková
Choreografie vznikala na Konzervatoři Duncan centre za konzultace Petra Tyce
Dispute or Dialogue
Tanečně-fyzický duet, který zkoumá hranici mezi rozhovorem a konfliktem. Prostřednictvím pohybu reflektuje dynamiku mezi neshodou a porozuměním, kdy se samotný dialog mění ve spor a naopak. Dva performeři se pohybují na hranici mezi opozicí a spoluprací, přičemž jako hlavní nástroje komunikace využívají gesta, fyzický kontakt a prostor. Choreografie se pohybuje od ostrých, výbušných pohybů až po jemné, plynulé přechody, které zrcadlí emocionální napětí.
Uvidíte ukázky fyzického jazyka, gest a pohybu, zejména v části Dispute, která se zaměřuje na napětí, odloučení a různé individuální pohledy v komunikaci. V konečné podobě bude dílo obsahovat také text, který ještě více zdůrazní téma diskuse, obhajoby vlastních názorů a snahy o vzájemné porozumění.
Choreografie: Silvia Grachová
Dramaturgie: Katarína Jungová
Performeři: Emma Kasatkinová, Soňa Zajícová.
Intermundia
Choreografie Intermundia se zabývá tématem moci – jak makrostrukturální, tak mikrostrukturálníí. Jako částečně teoretické východisko používá pojem mezisvětů Václava Bělohradského, který připodobňuje postmoderní společnost právě k tomuto pojmu. („Ocitli jsme se v mezisvětech, které ještě neumíme obývat”)
Intermundia zároveň popisuje imaginativní prostor, nalézající se mezi světy, který je habitatem božstev. Koncept choreografie vychází právě z této představy a skrze reimaginaci a dekonstrukci tohoto pojmu nahlíží na intermundii jako na místo, kde moc vzniká. Pokud intermundia existuje, jsme v ní předznamenáni, intermundia vytváří naše hodnoty a postoje, intermundia je liminální prostor, kde se moc rodí.
Choreografie: Vojtěch Brož
Interpretace: Amálie Cuplová, Vojtěch Javůrek, Vladlena Klimek
Hudba: Arvo Pärt
Kostým: Josef Kovář
Na finálním výběru se budou podílet osobnosti českého divadla, které jsou zároveň kmenoví spolupracovníci platformy ProFitArt:
Andrea Miltner
Britská tanečnice a choreografka českého původu. Autorka oceňovaných sólových inscenací Tanec magnetické balerínky a Tranzmutace. Jako choreografka spolupracovala s režisérem Davidem Radokem a jako tanečnice pravidelně spolupracuje s choreografkou Françoise Denieau. Jako choreografka a pohybová trenérka pracovala také pro Scarlett Johansson v oscarovém filmu Jojo Rabbit (2019).
Cécile Da Costa
Tanečnice, performerka a choreografka francouzsko-portugalského původu. Spolupracovala se soubory Farma v jeskyni nebo Spitfire Company. Vede workshopy fyzického divadla. Za sólové představení Vypravěč v režii Petra Boháče získala ocenění tanečnice roku 2018 nebo nominaci Total Physical awards in Fringe 2017. Její první autorská inscenace Roselyne, která vznikla pod záštitou ProFitArt, byla vybraná mezi dvacet nejzajímavějších počinů pohybového divadla pro rok 2021 platformou Aerowaves.
Šárka Pavelková
Kreativní producentka, manažerka a zakladatelka produkční platformy ProFitArt. Založení vlastní produkční entity předcházela produkční a manažerská činnost pro české soubory převážně fyzického a tanečního divadla – Farma v jeskyni nebo DOT504. Věnuje se také vzdělávacím projektům, projektům mezinárodní spolupráce a fundraisingu.
Robert Janč
Herec a lektor. Vede sociální cirkusové projekty a workshopy. Byl členem legendárního souboru Teatr Novogo Fronta. Spolupracoval se soubory Squadra Sua, Spitfire Company nebo VerTeDance.. V rámci organizace Zdravotní klaun vede sociálně cirkusové projekty a je členem muzikoterapeutického týmu. Od roku 2021 spolupracuje s organizací Divadelta.
Martin Krupa
Vizuální umělec a pedagog specializující se na pohyblivý obraz, projekce, video art a světelný design. Absolvoval ateliér digitální média na Fakultě umění a designu UJEP, kde aktuálně vede ateliér Fine Art a dokončuje doktorské studium na téma Pohyblivý obraz ve vícekanálovém zobrazení. Absolvoval také ateliér světelného designu na Divadelní fakultě JAMU. Ve své umělecké praxi se zaměřuje na práci s pohyblivým obrazem, kde kombinuje analogové i digitální technologie.
ProFitArt
Produkční platforma, založená v roce 2012 Šárkou Pavelkovou, se zaměřením na nezávislé nonverbální, fyzické a současné taneční divadlo a na kreativní vzdělávání. Naším cílem je poskytovat produkční, finanční a technickou podporu jak začínajícím, tak zkušeným umělcům, umožňující jim realizovat své kreativní vize v chápajícím a podporujícím prostředí. Druhý proud činnosti pak realizuje projekty spojené s kreativním a socio-emočním vzděláváním.